Közlekedés

„MERT EGYÜTT VAGYUNK NÁDUDVAR!”

Nádudvar nem a főközlekedési útvonalak mentén helyezkedik el, de a megye valamennyi szomszédos települése felé biztosított a kapcsolat. A város térszerkezeti helyzetét a várostól délre haladó 4-es számú, Budapest – Debrecen – Nyíregyháza főút határozza meg, emellett a 33-mas út irányába is jelentős a forgalom. A közelmúlt autópálya és autóút fejlesztései jó lehetőségeket biztosítanak a térszerkezetben elfoglalt helyzet javítására, ugyanakkor a várost átszelő négy számjegyű utak felújítása sürgető feladat.

A Nádudvart Hajdúszoboszlóval összekötő út (3406.sz.) tekinthető a legforgalmasabb útnak városunk szempontjából, mondhatni köldökzsinórt képez Hajdúszoboszló és Debrecen irányába. Felújítása kiemelt prioritás, mivel erre bonyolódik a menetrend szerinti helyközi buszforgalom, valamint a szomszédos településekre történő munkába járás forgalmának túlnyomó része, amely a települések között mindkét viszonylatban jelentős, tekintettel a helyi nagy cégek Nádudvaron túlnyúló munkaerő-igényére.

A Püspökladány-Nádudvar közötti 3405. számú út 10 km-es szakasza 2018-ban felújításra került, de a Nádudvar felé eső néhány km, valamint a további teljes hossz felújításra szorul. Az út a településen belül Elep irányába folytatódik és összeköttetést biztosít a 4-es és 33-as számú főutak között, mely kiemeli fontosságát.

Jelenleg Kaba irányába tekinthető kielégítőnek a közút állapota, melynek romlása felgyorsulhat a többi fejlesztés elmaradásával, tekintettel arra, hogy a Hajdúszoboszló és Debrecen irányába történő forgalom jelentős része már erre az útra terelődik.

A felsorolt utak állami tulajdonban és kezelésben vannak, felújításuk kulcsa az önkormányzat és Magyar Közút Nonprofit Zrt. és annak Hajdú-Bihar Megyei Igazgatóságával történő szakmai partnerség szorosabbá tétele.

A város több járási székhellyel is határos, és a megyeszékhely is könnyen elérhető, így ezek szívóhatása is erősen érvényesül. A város közvetlen helyközi autóbuszjáratokkal rendelkezik Debrecen felé (hétköznapokon napi 20 induló járat, menetidő 48-65 perc között).

A városban 4,3 km gyalogosforgalomtól teljes egészében elválasztott kerékpárút található.

A különböző tervezési dokumentumok a város közúti közlekedési problémái között az alábbiakat említik:

  • Külső gyűrű hiányában a mezőgazdasági, logisztikai teherforgalom a városközponton keresztül halad, növelve a környék levegőszennyezettségét és zajterhelését.
  • A főutakkal való kereszteződések sok esetben korszerűtlenek, a főút elvágó hatása érvényesül egyes településrészek között, és gátolja a belső közlekedést.
  • A település szerkezete miatt a városrészek közötti összeköttetés hiányos, körülményes.
  • Növekvő parkolási igény
  • Gyalogos rendszer hiányosságai, növekvő baleseti kockázat.
  • Fontos kerékpárút-szakaszok hiánya (pl. a külterületi munkahelyek irányába)

A fenti problémákra nyújtott megoldások egy része rövid, más része középtávon orvosolható, amelyhez szükséges az érintett állami, önkormányzati és szakmai szervezetek szoros együttműködése, folyamatos egyeztetése. A jelenleg készülő a Hajdú-Bihar Megyei Területrendezési Terv tervezete tartalmazza Nádudvar teljes körű elkerülő útjának megépítését.

Maczik Erika
polgármester-jelölt
HAGYOMÁNY – BIZTONSÁG – FEJLŐDÉS
„MERT EGYÜTT VAGYUNK NÁDUDVAR!”
NÁDUDVAR VÁROS FEJLESZTÉSI PROGRAMJA
2019-2024